sobota 9. januára 2016

Prvá - Kiera Cass - Recenzia

Selekcia sa blíži k záveru a v súťaži zostali len 4 dievčatá. America je pevne rozhodnutá získať Maxona pre seba, a hoci sa opätovne zblížili, Maxon stále netuší, kto je Aspen. Boje s rebelmi sa stupňujú, a keď vážne ohrozujú aj Americinu rodinu, rozhodne sa s nimi vyjednávať. Pri nebezpečnej misii ju postrelia do ramena a udalosti sa vymknú spod kontroly. Zúfalé boje prinesú rodinám nečakané odhalenia a zdrvujúce tragédie. Maxon napokon odhalí, kto bol Americinou tajnou láskou, a jej pozícia v selekcii je vážne ohrozená. Tým sa však prekvapenia nekončia...
  • Autor:  Kiera Cass
  • Originálny názov: The One
  • Počet strán: 283
  • Preložila: Martin Polakovič
  • Vydavateľstvo: CooBoo
  • Moje hodnotenie: 5/5
Selekcia pokračuje. Pretože si Maxon ešte stále nevybral svoju nevestu, ostávajúce štyri dievčatá sa snažia zažiariť za každú cenu. America sa konečne rozhodla, pre čo chce bojovať. Srdce Maxona má už takmer na dosah, ale nevítané a zradné prekážky tento vzťah naďalej silno ohrozujú. Je to ako keby sa skoro trieštil. Maxon však stále nevie o Aspenovi a ukončenie Selekcie navyše ohrozujú rebeli, ktorý nikdy nespia a každého obyvateľa Illey vystavujú smrteľnému nebezpečenstvu. Podarí sa každému dosiahnuť to, po čom tak veľmi túži?

Počas čítania prvého dielu tejto ohromujúcej série, Selekcie, som si vravela, aký parádny svet autorka vytvorila. Keď čítam série kníh, takmer vždy zvyknem pozorovať vývoj postáv a myslím si, že je to dôležité najmä pre čitateľa. Asi ťažko by vás bavila knižka, v ktorej sa nič nedeje a autor píše stále o tom istom, pravda? Ako ste už ale mnohí počuli, toto rozhodne nie je prípad týchto knižiek. Selekcia bola podľa mňa skvelým uvedením do príbehu, v Elite mi síce America liezla poriadne na nervy, ale našťastie to zachránili všetky ostatné postavy no a táto knižka, Prvá, o ktorej vám chcem povedať, mi doslova vyrazila dych.

„S námahou som prehltla slzy zlosti. Plaču som už mala po krk. Radšej som začala plánovať. Bol iba jediný spôsob, ako veci urovnať – ukončiť Selekciu. Hoci som ešte stále občas zvažovala, či skutočne túžim stať sa princeznou, o tom, že chcem byť Maxonovým dievčaťom, som vôbec nepochybovala.“

Keď si spojíte dve a dve dohromady zistíte, že predsa len už viete koho si princ Maxon vyberie za svoju manželku a budúcu kráľovnú. Aj napriek tomu, že som túto informáciu vedela, Prvú som si užila tak veľmi, ako som len vedela. Autorka strieda scény tak, ako keby jej to diktoval Plutarch z Hunger Games. Akcia s rebelmi, ľúbostná scéna, napätie a strach, milé a zlaté scény, nečakané úmrtia, láskavé a dojímavé scény... Všetko má premyslené a svoje esá používa prefíkane. Až do poslednej stránky som si príbeh skutočne užívala.

Ostala som prekvapená, keďže autorka dokázala niečo, čo som už pri čítaní v takejto intenzite veru nezažila. Každú postavu, naozaj každú vrátane kráľa aj Aspena, som si nezvyčajne obľúbila. Čítala som a bol to pocit, ako keby som bola priamo v dianí. Príbeh sa nezaobišiel ani bez mnohých príjemných scén v ktorých si postavy medzi sebou vyrozprávajú a vyriešia svoje problémy a navzájom so odpustia, čo je milé a zlaté a čitateľ sa pri nich usmieva ako nevinné slniečko na hnoji. Elise, Kriss, America a dokonca Celeste vás prekvapia tak, že budete otvárať ústa. Mne sa to stalo a len si to predstavte, knižku som začala čítať s tým, že Celeste nemám príliš v láske, ale keď som knihu dočítala, bola som ako obarená, pretože som zistila, že ju mám prekvapivo moc rada.

Svojská a tvrdohlavá America, ktorá sa konečne, naozaj konečne /yááy/ rozhodla koho z chlapcov ľúbi a bojuje zaňho za každú cenu, si ma opäť aj keď s určitou námahou, získala. Hoci som niekedy jej nápady spočiatku nepodporovala a najradšej by som ju tresla lopatou nech sa spamätá, postupne si detskými krôčikmi získala späť rešpekt. Bolo vidieť, že jej záleží na Maxonovi aj na ďalších x charakteroch. Táto komplikovaná a drámu milujúca postava má niečo do seba. Zdatný Maxon si svojím šarmom, ale i láskavým srdcom a dobrými úmyslami získa každého čitateľa. O čitateľkách radšej ani nehovorím :3 Princ pochopil čo je dôležité a jeho láska k Americe je tak silná a sladká, až si neviem predstaviť, že by si vybral niekoho iného. Ku koncu knihy ma prekvapil svojím rozhodnutím a mne neostalo mi nič iné ako krútiť nad tým hlavou, pretože takto meniť svoje rozhodnutia ako keby lusknutím prstov je šialené a bezvýznamné. Na scéne sa objavia aj nové postavy, no nie je ich veľa. Som si istá, že zaujmú alebo aj prekvapia.

„Musíme si na to zvyknúť,“ povedal.
„Na čo? Na ten pocit, že je všetko zlé?“
„Nie,“ odvetil, krútiac hlavou. „Nič nie je také ako predtým. Všetko, čo kedy dávalo zmysel, sa mení.“
Pobavene som sa zasmiala. „To teda áno, však?“
„Musíme sa prestať báť zmeny.“ Pozrel sa na mňa prosebným pohľadom. Neubránila som sa myšlienke, akú zmenu mal na mysli.

Záporných postáv nebolo príliš veľa. Keď nerátam kráľa, tak nám tu zostali dve skupiny ľudí, ktorí si vravia Severní rebeli a Južní rebeli. V predošlých dieloch ich autorka začala pomaly rysovať, ale nebolo to nič špeciálne. Vôbec som jej to neuverila. V Prvej to konečne nabralo na obrátkach a začalo dávať ako taký zmysel. Pomocou rozličných opisov a príbehov sme sa dozvedeli niekoľko nových informácií o každej skupine rebelov a trochu aj o histórii Illey. Vysvetlila dôležité rozdiely medzi rebelmi. Každá jedna info bola užitočná a zaujímavá, aj keď si myslím, že autorka nám ich mohla ponúknuť viac. Nehovorím, že to bolo zlé, ale niečo viac by nezaškodilo, naopak údiv na tvári by sa mi ešte viac zväčšil. (aj keď na druhú stranu, nemyslím si že by sa jej to podarilo, pretože dych berúcich prekvapení je v tejto knižke hojne ;) )

Tento príbeh a najmä táto knižka ohromila nielen moje oči svojou vskutku nádhernou obálkou, ale aj moju myseľ svojím obsahom, pretože to ako sa autorka rozšantila na konci knihy bolo parádne a skvelé. Každý jeden vzťah rozpráva svoj neobyčajný príbeh, takže nemajte strach, ak sa bojíte že sa vám táto séria nebude páčiť. Oddych sľubujúci, plný lásky, vrúcnych vzťahoch, ale aj drámy a napätia. Takto nejako by som opísala tieto tri knižky. Aj Selekcia, Elita a moja najobľúbenejšia Prvá stojí za prečítanie a každo jedno uškŕňanie. Je mi jasné, že si ich prečítam niekedy znovu, ale momentálne si zuby brúsim na voľné pokračovanie The Heir, ktoré by u nás malo vyjsť na jar 2016. :)

Ďakujem spoločnosti Albatros Media za poskytnutie knihy k recenzii.
Knižky si môžete kúpiť TU.