nedeľa 1. novembra 2015

Isla a šťastné konce - Stephanie Perkins - Recenzia

Isla je beznadějná romantička. Během prvního roku studia na americké škole v Paříži se zakoukala do introvertního kreslíře Joshe. Poté, co se v létě potkají na Manhattanu, to vypadá, že románek by mohl být skutečnější, než si Isla kdy vysnila. Ale když se vrátí do školy ve Francii, Josh a Isla mají najednou spoustu problémů, se kterými se musí poprat každý mladý pár. Na pořadu dne jsou rodinná dramata, nejistota, co bude po maturitě dál, a velmi reálná skutečnost, že je volba vysoké školy rozdělí.
Třetí kniha z volné série od autorky Polibku pro Annu, kde vystupují všechny oblíbené postavy z předešlých knih. Báječný a sexy příběh o skutečné lásce na pozadí nejkrásnějších měst světa – New Yorku, Paříže a Barcelony.

• Autor: Stephanie Perkins
  • Originálny názov: Isla and Happily Ever After
  • Počet strán: 310
  • Preložila: Jana Montorio Doležalová
  • Vydavateľstvo: CooBoo
  • Moje hodnotenie: 3/5
Každý určite viete, aké je byť po uši zamilovaný do niekoho, koho jednoducho nemôžete mať. Lezie vám to na nervy a neviete si rady. Mladá newyorčanka Isla zažíva presne tento istý scenár. Jej tajná láska, Josh, je už pár rokov zadaný no a keď sa konečne rozíde so svojou priateľkou, Isla vidí svoju šancu a hneď sa jej, aj keď neplánovane, chytí. Padnú si do oka, slová vedú k činom a tramtadadá už tu máme nový pár. Súčasťou každého vzťahu sa môžu stať aj menšie problémy ako sú nezhody, hádky, žiarlivosť alebo odlúčenie. Netreba sa však vzdávať, pretože nie všetko musí byť tak, ako sa na prvý pohľad zdá. Isla, Josh ale aj Islin najlepší priateľ Kurt vám predvedú svoj vlastný príbeh o láske, z ktorého budete buď unesení, alebo sklamaní. Presvedčte sa sami.

V momente ako vyšla knižka Polibek pro Annu, bola som neskutočne uchvátená. Do toho príbehu som sa skrátka zamilovala. O rok neskôr vydali Lola a kluk od vedle a ja som pišťala šťastím. Tiež sa mi veľmi páčila. Určite teda rozumiete tomu, že keď zverejnili dátum vydania Isli, odpočítavala som dni. Keď som ju mala konečne v rukách, hneď som sa do nej pustila a bola som v siedmom nebi. Veci sa ale po niekoľko desiatich stranách zvrtli až tak, že som mala pocit, ako keby som čítala úplne inú knihu. Bola som úplne zmätená, pretože začiatok knihy je úplne fantastický a vtipný. Autorka zbytočne neobkecáva a priamo sa pustí do akcie. Najlepšie bolo, že som sa skutočne rehotala ako zmyslov zbavená. To sa mi pri knihe už dlho nestalo.

„Aha. Dobre.“ Jdu za ním ven do noci. Ješte prší. Velké a teplé kapky. Zakryju si hlavu holýma rukama a Josh si nacpe skicár pod košili. Zahlédnu proužek jeho kuže. Mňam. „Mňam bríško.“ Trhne sebou. „Co?“ „Hmm?“ Koutky rtu se mu zvednou v úsmevu. Mám chuť je políbit. Polibek do každého koutku. „Tak fajn ty parmenko.“ Potrese hlavou. „Kudy.“

Hlavný predstavitelia Josh a Isla ma prekvapili. Nie však tak, ako by som najradšej chcela. Isla mala parádne entré. Bolo to vynikajúce. O tom nepochybujem. Veľmi som sa bavila. Ako som ale čítala ďalej, nemôžem povedať, že by som ňou bola očarená. Niekedy ma frustrovala čo viedlo k tomu, že som jej vlastne ani nerozumela. A nie, problém nebol v tom, že by som s ňou nesúhlasila, lebo to sú dve rozdielne veci. Na druhej strane, nie je to tak, že by som ju neznášala. Skrátka nesadla mi. Niektoré veci poňala svojsky, príliš ich zveličovala a pridávala zbytočnú drámu. Keď som si to uvedomila, nevedela som či mám plakať alebo smiať sa. A to je na hlavnú postavu dosť smutné.

S Joshom sme sa už stretli v Polibku, kde nám ho Anna opísala ako milého a sympatického umelca. Tu sme ho spoznali detailnejšie a mala som pocit, že sa občas správal moc perfektne. Nevadilo mi to. Je to ten typ charakteru, z ktorého budú padať na kolená všetky dievčatá aj chlapci. Rozhodne sa však podľa môjho gusta nevyrovná Étiennovi či Cricketovi.

Kurt, Islin najlepší kamoš už od plienok, trpí autizmom. Jeho charakter je vskutku neopísateľný. Niekomu by mohol prísť príliš otravný, alebo divný, no ja si myslím pravý opak. Myslím si, že práve to ho robí jedinečnou postavou v celej knihe, ktorá sa s ničím s prepáčením nesere a všetko povie tak ako aj je. Mám ho rada. Autorku práve za toto obdivujem, že aj z takých vlastností a vecí, s ktorými sa nestretávame dennodenne, dokáže urobiť jednoducho skvelé veci. Je výborná v opisovaní sesterských, kamarádskych alebo milostných vzťahov.

„Josh je romantik. Je rád zamilovaný a láskou se snaží vyplnit prázdno zpusobené jeho rodiči, kterí jsou večne pryč. Možná náš vztah nevznikl tak rychle proto, že bychom se k sobe dokonale hodili, ale proto, že jsme se jím nechali strhnout – on kvuli své nenasytné potrebe a já kvuli tomu, že jsem do nej byla už dlouho zabouchnutá.“

Najväčší problém či konflikt, ktorý tvorí dôležitú časť každej knihy sa objavil skoro až v trištvrtine knihy. Nie že by bol nejako veľký a neriešiteľný, no pred ním sa to trochu tiahlo a opakovalo to isté. Prvú polovicu knižky sa skoro ani nič vážne nedialo, nenašla som niečo pri čom by som si povedala wau. Skrátka, chýbali mi tam iskry, ktoré by knihu spravili ešte viac pútavejšou. Naah. Viem, že pre autorku by to nebol veľký problém, pretože pri čítaní Anny sme sa stretli s famóznou atmosférou aj dejom. Vzťah Isli a Josha bol pekne napísaný a pani autorka sa ho rozhodla okoreniť tým, že nás zaviedla do väčšej intímnosti hlavných postáv. Myslím si, že sa spolu viac bozkávali a skočili na vec, ako viedli skutočne dlhé rozhovory do hĺbky, ktoré by mali aspoň aký-taký zmysel. Aj keď som sa pekne pousmiala a skoro sa roztopila, našla som viac klišé než by bolo treba. Viem, že práve toto je parketa Perkinsovej, takže to už ani neberiem ako mínus. Veď práve pre sladučkú romantiku som sa do knihy aj pustila, či nie? Úplne najúžasnejšou časťou v tejto knihe bolo stretnutie všetkých hlavných postáv s ktorými sme sa mohli stretnúť aj v predošlých dieloch. Aaah, bola to perfektná čerešnička na torte! ♥

Koniec koncov kniha sa číta svižne a romantické duše sa ani nenazdajú a budú čítať poslednú stránku. Dej je ľahko a reálne písaný, takže viacerým čitateľom sa bude páčiť. Ja si nemôžem pomôcť, ale Anna sa mi z týchto troch kníh páčila najväčšmi. Ďalej to bola Lola a na poslednom mieste Isla. Pokiaľ ste ešte nenakúkli ani do jednej z nich, robíte poriadnu blbosť. Bežte to napraviť!

Ďakujem spoločnosti Albatros Media za poskytnutie recenzného výtlačku.
Knižku si môžete kúpiť TU.