pondelok 15. apríla 2013

Som roztrieštená : Tahereh Mafi - Recenzia

Juliette trávi stovky dní zatvorená v betónovej cele, ďaleko od všetkých, bez možnosti komunikácie, bez dotyku druhého človeka, zavrhnutá a sama. Pre svojich blízkych, spolužiakov a rodičov predstavuje hrozbu, ktorú je treba pred svetom ukrývať. Keď sa jej niekto dotkne, začnú sa diať veci. Čudné veci. Zlé veci. Smrteľné veci. Nikto nevie, prečo je Juliettin dotyk smrteľný, no nový systém s ňou má veľké plány – chce ju použiť ako svoju zbraň a jej ničivú silu sa chystá využiť v prospech skazeného sveta. Avšak Juliettina predstava je celkom iná. Jej dotyk je jej silou, no na to, ako s ňou naložiť príde až po tom, čo do jej opusteného života vstúpi Adam – chlapec s tetovaním vtáka na hrudi, ktorý sa po celú dobu zjavuje v Juliettiných snoch – a odhalí jej svet, o ktorom doposiaľ ani len netušila...
  • Autorka: Tahereh Mafi
  • Originálny názov: Shatter me
  • Preložila: Lenka Loncová
  • Počet strán: 288
  • Vydavateľstvo: CooBoo
  • Moje hodnotenie: 4,5/5
Všetci sa Juliette boja, považujú ju za monštrum. Ale pravda je iná. Navonok to tak, zľahka, môžete brať. Zvnútra je to stále len citlivé a silné dievča. Rodičia sa jej bez štipky citu zbavili a poslali preč. Juliette je teraz skoro rok zavretá medzi štyrmi stenami a jedným oknom s minimálnou starostlivosťou. Avšak toto utrpenie sa zvrtne príchodom Adama. ;)

Tento príbeh je veľmi podarený. Spočiatku ma vydesili kratšie vety ale hlavne preškrtnuté slová. Slová, ktoré Juliette behali  v hlave, ale nechcela ich povedať. Niekomu to môže pravdepodobne vadiť, ale mne sa to páčilo. Ešte som sa s tým nestretla v žiadnej knižke a preto sa mi to zdá dosť originálne. Kvôli nim máme šancu to aj prežívať. Niekedy mi to prišlo ako zbytočné, inokedy nie. Pripadalo mi to, ako keby som bola práve na tom mieste, kde sa príbeh písal. Úplne ma to pohltilo. A to ma vydesilo. Prvých približne sto stránok sa dej črtal pomaly, ale napriek tomu prijateľne. Miestami mi to pripomínalo ako keby Hry o život. Autorka má typ písma, ktorý mi vyhovuje. Čitateľov najskôr zoznamuje s prostredím aby sa vám v ňom podarilo zorientovať. Potom nás stiahne do diania.

Postavy sú písané tak, aby ste si ich vedeli predstaviť. Či už to boli kladné alebo záporné. Určitú časť príbehu bol súčasťou aj Warner, pre mňa občas úplný psychopat! :D Ani neviete čo si o ňom máte myslieť. Raz ho máte rada, druhý raz vôbec. Samozrejme robil príliš zle. Dokáže vás nahnevať do nepríčetnosti.
Adam, chalan s tetovaním vtáka na hrudi, určite stojí za zmienku.
Je to ten typ človeka, ktorý je statočný a ochotný spraviť pre vás aj náramne zlé veci. Zaručene si ho zamilujete. Takisto aj jeho mladšieho brata Jamesa. Ten bol obzvlášť zlatý. :)
Kenji, je najúžasnejší chalan v celej knihe. Dodal jej parádny šmrnc. Ku koncu knihy, mal samé dialógy, ktoré mi vykúzlili na perách úsmev. Vtipné poznámky, narážky na Juliette ma značne pobavili. Spisovateľka ho vykreslila úžasne. Situácie vie odľahčiť ľahko.

Takže, aby ak ste to nepochopili, táto kniha je originálna, pútavá a hlavne ľahko čitateľná. Taktiež plná akcie a poriadnej dávky napätia.
Čo ste už zrejme pochopili mne sa páčila. Ale kto vie?
Možno aj práve tebe sa zapáči. Stačí si ju prečítať a spraviť vlastný názor. ;)